Concordia Cum Veritate
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Concordia Cum Veritate

Legal Nightmares
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

 

 Sosiaalitoimisto

Go down 
AuthorMessage
Admin
Admin



Posts : 1080
Join date : 2011-07-03

Sosiaalitoimisto Empty
PostSubject: Sosiaalitoimisto   Sosiaalitoimisto EmptyFri Oct 21, 2011 9:05 pm

Minulla on kokemusta useammista sosiaalitoimistoista ja ajattelin kertoa mitä yleisesti tiedän sosiaalitoimiston toiminnasta.
Sosiaalitoimistoja on hyvin erilaisia johtuen siitä että siellä työskentelevät ihmiset on erilaisia. Listaan käyttämistäni sosiaalitoimistoista esimerkin/esimerkkejä kustakin havainnollistaakseni mitä se parhaimmillaan/pahimmillaan on.
1. Olin vähän vajaa 20v ja joutunut kylällämme asuvan naapurin uhriksi hänen vuokrattuaan kaupungissa sijaitsevan asuntonsa minulle pimeästi. Eli en saanut edes asumistukea enkä kuittia maksamastani kolmen kuukauden vuokrasta. En osannut odottaa sellaista. Kun annoin rahat ja pyysin kuittia niin tyyppi totesi vaan että kyllä tämä varmaan käy näin ilman kuittiakin.
Mutsi sitten huolestuneena varasi minulle ajan sosiaalitoimistoon. Menin lopulta seuraavalle varatulle ajalle. En saanut rahaa mutta kuulin pari hyödyllistä tietoa. Ihmettelin miten sen sitten todistaa että asuu jossain paikassa kun ei ole vuokrasopimusta johon sosiaalitoimiston virkailija sanoi että onhan siellä asukkaan tavarat yms. En tiennyt miten muuten kuin pankkiin voi maksaa vuokran niin siihen sain neuvon maksaa postiosoituksena. Vuokranantaja oli vähän vihainen Very Happy
Taisin sitten lopulta saada jotain sosiaalitoimistosta mutta sitten jo päätin luopua asunnosta.
2. Kävimme poikaystävän kanssa aina tarvittaessa sosiaalitoimistossa. Asuttiin vanhassa puutalossa josta vuokranantaja keräsi pimeästi vuokrarahat.
En tiedä maksoiko sossu asiakkailleen lain mukaan koska Helsinkiin muutettuamme saimme melkein 2 kertaa enemmän tukea ruokaan käytettäväksi.
Käyttämässämme sossussa oli kuitenkin mukava mies hommissa joka kerran antoi meille vähän ylimääräistä. Tai siis saatiin puita takkaa varten ja ne tuli pilkottuna vaikka saatiin 100 mk kirvestä varten.
3. Helsingissä hortoillessani (olin seksiseikkailulla tapaamassa mukavaa vinyylejä harrastavaa miestä) tutustuin Hakaniemen sossuun. Menin sinne kännissä ja yksi virkailija huusi minulle kurkku suorana Very Happy vaikken edes ollut millään tavalla hankala. Ajattelin mielessäni että hyvä Jumala sentään millainen ihminen. Seuraavalla kerralla tapasin mukavan miesvirkailijan joka oli sattumalta samasta kaupungista kuin minä ja tultiin hyvin juttuun. Antoi minulle noin 400 mk ylimääräistä. Visiitti Helsinkiin jäi melko lyhyeksi mutta olin silloin 20v ja ihan kiva reissu.. Sinä vuonna oli ihan outo tammikuu. Oli niin lämmintä (tuulikin) että saattoi kulkea ulkona T-paidalla ja nahkatakilla.
4. Lyhyt parin kuukauden kosketus Konalan alueen sossuun. Ei mitään ongelmia eikä muuta mainitsemisen arvoista.
5. Kamppi. Toimisto sijaitsi lähellä joten vein hakemuksen aina paikan päälle. Tukien maksamisessa ei ollut ongelmia.
Kerran oltuani pitempään asiakkaana minut kutsuttiin haastatteluun. Virkailija tuntui ärtyvän siististä olemuksestani, Chanelin hajuvedestä ja vaatteistani (jotka oli halvalla ostettu kuitenkin). Sopivan tilaisuuden tullen selvensin asiaa että esim. hieno käsilaukkuni on 12 eurolla ostettu kirpputorilta ja virkailija sitten lämpenikin loppua kohti. Ehkä hän ei ollut tottunut siisteihin ja selviin asiakkaisiin?
Sain 400 euroa ylimääräistä. Ihmettelin asiaa mutta en silloin ollut enää asiakkaana joten en alkanut kysellä. Eikä se periaatteessa ollut ylimääräistä siinä mielessä että sossu oli lakia kiertäen (yleinen käytäntö) nipistänyt tuesta noin 30 euroa/kk.
6. Nykyinen sosiaalitoimistoni. Ensimmäinen kontakti oli ihan ok. Nuori ystävällinen virkailija käsitteli ensimmäisen hakemukseni.
Jonkun vuoden päästä tukea ei yht´äkkiä tullutkaan tilille jolloin jouduin selvittelemään asiaa. Kävi ilmi että hakemus oli jäänyt lojumaan (ei kirjattu koneelle). Sain vuokran maksettua noin 15. päivä (tammikuu). Maksoivat parissa päivässä huomauttamisesta.
Edellisten kokemusten valossa en osannut varoa sosiaalitoimistoa joten valehtelu ja mielisairaalaan toimittaminen tuli täytenä yllätyksenä.
Myöhemmin tuli sitten kuvioihin tämä klassinen hakemusten katoaminen. Ratkaisin ongelman käyttämällä lähettiä hakemusten toimittamiseen ja nykyisellään ei toistaiseksi jostain kumman syystä ole hakemuksia kadonnut.
Sen tiedän että elämäni aikana tuskin enää koskaan tapaan yhtäkään virkailijaa (edusti tämä sitten mitä alaa tahansa) ilman laaja-alaista dokumentointia siitä mitä on sanottu jne.
Työvoimatoimiston langettaman karenssin (yrittivät pakottaa kurssille ettei tarvitsisisi järjestää työpaikkaa johon olisin ollut oikeutettu noin 4 kk myöhemmin) jälkeen en enää käynyt siellä ja ajastaan sossu alensi pysyvästi toimeentulotukeani 20% vaikka säännöissä sanotaan että voi niin tehdä vain 2 kk kerrallaan.
Myöhemmin löysin provisiopohjaisen työn ja nykyään sosiaalitoimisto joutuu maksamaan täydet tuet.
xxxxx
Kun luottamus on mennyt niin se ei välttämättä palaa. Jataki oli myös esimerkki tästä. Lapsena koettu sosiaalitoimiston mielivalta (huostaanotto) sai Jatakin määrittelemään kaikki sossun virkailijat kusipäiksi tai joksikin mikä on tavallaan ihan luonnollista ja jopa oikein. Silloin kun viranomainen käyttää valtaansa sellaiseen joka ei syystä taikka toisesta pysty puolustautumaan niin siitä harvemmin on seurauksena nöyrä asiakas.
Jataki sain normaalia vähemmän tukea vuokraan koska asui kaksiossa (ilman omaa syytään) ja tämä on varmasti melko tyypillistä. Ei sossua kiinnosta onko joutunut muuttamaan johonkin kaksioon kun ei muutakaan ole tarjottu. Ehkä ne jossain välittää mutta Jatakin käyttämällä sossulla on voinut piilevänä olla aggressioita Jatakia kohtaan jatkuvan "vittuilun" seurauksena mikä ei kyllä ole hirveän ammattitaitoista.
Jostain konfliktista totesin Jatakille että kyllä sulla aika kiva sossu kuitenkin tuntuu olevan, että mut olis vastaavassa tilanteessa toimitettu jo mielisairaalaan.
Lääkkeiden korvaamatta jättäminen kuulostaa kyllä hiukan arveluttavalta.
Minä olen saanut toimeentulotukea vaikken olekaan esittänyt tiliotetta. Se riittää että jossain vaiheessa antaa selostuksen tilistään. Oli sosiaalitoimisto sitten kusipää tai ei niin ei ne (jos ei ole valtuuksia tutkia pankkitiliä) loputtomasti voi maksaa tukea jos ei missään vaiheessa selvitä tilitietojaan.
Päätöksestä valitettuaan saa vastauksen noin 2 kuukaudessa eli jos sossu sattuu tekemään laittoman tuen eväämisen niin eipä ole kovin kivaa. Siinä mielessä en yhtään ihmettele leipäjonoja. 2 kuukautta on pitkä aika olla syömättä ja laskutkin ehtii mennä ulosottoon..
Yksi sosiaalitoimiston erikoisuuksista on myös se että jos on sattunut lainaamaan rahaa jollekin niin vastapuoli ei voi maksaa takaisin tilille kun se raha katsotaan tuloksi.
Myöskin työvoimatoimiston asiakkaana ollessa tukea saa vain 11 kuukaudelle vuodessa tai vaihtoehtoisesti joka kk vähennetään noin 30 euroa tuesta. Eli jos ei suostu kuukausittaiseen vähennykseen niin joutuu kerran vuodessa selviämään noin 400 eurolla (ruoka yms) 2 kuukautta. Valitin tälläisestä päätöksesta mutta oikeuden mielestä 200 euroa ruokaan ja laskuihin on ihan tarpeeksi.
Sosiaalitoimisto ei mainosta etuuksia joita on mahdollista saada eli kaluste- ja vaaterahaa pitää hoksata itse pyytää. Itselleni ainakin tänä vuonna ensimmäistä kertaa pyytäessäni annettiin 150 euroa mikä on ihan hyvä summa vaikkakin todelliselle vaatteiden shoppailijalle se on pieni summa.
Ehkäisyn ja kondomien osalta en tiedä mikä on totuus. Entinen sossun virkailija sanoi että periaatteessa sossu on velvollinen korvaamaan kondomit. Itsehän en voi käyttää E-pillereitä ja eipähän kukaan järkevä ihminen ilman kumia nykypäivänä pane kun ei E-pillerit edes anna 100% suojaa raskaudelta. Anoessani rahaa kondomeihin (tarve noin 90 kpl/kk) sossu kieltäytyi (nykyinen) eli jos haluaisin elävän elämän suhteen (mitä en nyt tällä hetkellä halua kun olen tyytyväinen salarakkaani kanssa) niin olisi ehkäisy vakava ongelma kun senhän tietää miten siinä käy jos ehkäisyn jättää miehen huoleksi..
Nykyinen sossuni antaa melko erikoisen kuvan moraalistaan. Voivat valehdella ja olettavat että olen valmis heti menemään samaan sänkyyn miehen kanssa ja harrastamaan seksiä ilman kondomia. Enkä ole edes mikään tiukka uskovainen ja silti heidän moraali tuntuu melko vieraalta verrattuna siihen mikä on keskiverto.
Kyse on kuitenkin minun elämästäni. Ihan vain sen takia että satun anomaan rahaa sossusta heillä on oikeus määritellä missä vietän aikaani (kotona tai mielisairaalassa), millainen seksielämä minulla on jne.. Ei ihme että moni välttelee sossua. Siinä kun on niin suuri vaara joutua raiskatuksi vähintään henkisesti.
(Tukiasema.org)
Back to top Go down
http://legalnightmares.foorumini.com
 
Sosiaalitoimisto
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Concordia Cum Veritate :: General :: 7-
Jump to: